Friday, June 05, 2020

BBM3410Satu2020 : CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019) 4

CERITA SOSIAL 4 : HATI






Berdasarkan Cerita Sosial 4, terdapat 3 nilai yang terkandung dalam cerita tersebut. Nilai pertama adalah hormat kepada orang tua. Situasi ini dapat dilihat ketika Alim mengucapkan terima kasih dan menyalam ibunya. Nilai yang kedua ialah pandai berdikari. Situasi ini dapat dilihat semenjak Alim bersekolah. Alim kini sudah mampu untuk melakukan beberapa perkara dengan sendiri tanpa bergantung kepada orang lain. Nilai yang ketiga adalah sifat pemurah dan suka berkongsi. Situasi ini dapat dilihat ketika Alim berkongsi kek cawan dengan rakan-rakan yang lain semasa menyambut hari lahirnya di dalam kelas. Kesimpulannya, kita hendaklah mencontohi nilai yang terkandung dalam cerita ini dan kita praktikkan dalam kehidupan kita. 

RUJUKAN : 
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan Aplikasi. Terengganu : Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi il...