Thursday, January 21, 2021

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt.

Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi ilmu khususnya dalam kursus Penterjemahan Berbantukan Komputer ini. Dapat belajar dengan Prof sejak semester 4 lagi. Dan semester ini, rasa bersyukur kerana dapat belajar dengan Prof Normaliza ataupun nama glamor beliau ialah Prof N. sebelum saya menceritakan mengenai subjek ini, saya ingin bercerita mengenai Prof N terlebih dahulu. Pada saya, Prof N ialah seorang yang sangat tegas (saya pun takut lagi dengan Prof sampai sekarang). Tetapi, saya suka dengan cara Prof N mengajar. Sebab apa? Walaupun tugasan yang Prof N arahkan tu banyak, tapi at the end of the day, semua pelajar rasa sangat berbaloi. Paling best, cara Prof N memberi perincian mengenai tugasan. Perkara tersebut mengajar saya untuk berdisiplin dalam menghantar tugasan dan tugasan tersebut pula perlu mengikut format yang telah ditetapkan. Misalnya, kalau Prof arahkan tajuk tugasan tu huruf besar, huruf besar la semuanya. Jangan pandai-pandai nak tukar arahan Prof N okay! Itu satu perkara. Bagi saya, ketegasan itu amat perlu untuk mendidik bukan saya sahaja, tapi untuk rakan-rakan lain. Prof N menyediakan tugasan tersebut sebagai persediaan pelajar untuk berlatih dalam alam pekerjaan. Khususnya, dalam bidang penterjemahan. Seterusnya, saya suka dengan kaedah pembelajaran Prof N walaupun kelas hanya dijalankan secara dalam talian, tetapi Prof mengajar saya dan rakan-rakan bagaimana kami semua perlu bahagikan masa, bahagikan tugasan dengan rakan-rakan lain untuk melakukan tugasan sama ada secara individu ataupun berkumpulan. Mula-mula dapat tugasan, kekok betul nak terjemah teks-teks yang diberi oleh Prof N. Apatah lagi, perlu terjemah satu perkataan bahasa Inggeris kepada 3 maksud dalam bahasa Melayu. Mula-mula tu terkial-kial jugalah nak membelek kamus hahaha! Saya salute dengan Prof N, walaupun sedikit garang dan tegas tapi Prof N inginkan yang terbaik untuk semua pelajar. Tapi, bagi saya, garang dan tegas tu bagus, sangat mendisiplinkan pelajar hehehe. Walaupun malas ke apa, kena jadi rajin tau! Itulah perkara-perkara yang saya kagum dengan Prof N.

 

Masuk ke bahagian seterusnya, apa yang saya peroleh dalam kursus Penterjemahan Berbantukan Komputer ni sebenarnya? Baiklah, banyak ya saya belajar dalam kursus ini. Jujur lah ye, saya jenis buta IT sikit dan tak terlalu menguasai bahasa Inggeris. Dalam subjek ni, nak taknak, kita perlu belajar bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Dah namanya terjemahan kan, mestilah melibatkan dua bahasa. Apa yang menariknya, melalui kursus ni, saya belajar untuk mencari pautan-pautan lain untuk membuat aktiviti terjemah. Misalnya, Google Translation (kebiasaan yang orang ramai pakai) dan juga Microsoft Translation. Selain itu, perkara yang penting dalam terjemahan ini ialah saya dapat belajar macam mana nak gunakan track changes. Fuhhhh cakap mengenai track changes, pada mulanya sangatlah lambat dan kekok nak guna. Tapi selepas beberapa tugasan yang diberikan Prof N, alhamdulillah sekarang laju la sikit nak apply track changes tu hahaha. Tapi tak adalah hebat betul. Biasa-biasa je. Seterusnya, saya belajar bagaimana nak sesuaikan sesuatu quototation dalam bahasa Inggeris yang diterjemah maknanya kepada bahasa Melayu, kandungan buku teks bahasa Melayu yang perlu diterjemah ke dalam bahasa Inggeris. Semua tu Prof N ajar kami dengan sangat baik. Latihan-latihan yang diberi sememangnya melatih saya dan rakan-rakan lain untuk belajar lebih mendalam mengenai penterjemahan. Yelah sebelum ni, kalau terjemah, ikut suka hati nak tukar maknanya tu. Tapi sekarang, dengan belajar kursus ni, banyak ilmu yang saya dapat daripada Prof N.

 

Sebelum saya mengakhiri penulisan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Prof N kerana mendidik dan mencurahkan ilmu kepada saya. Semester ini agak sedih kerana tidak dapat belajar secara bersemuka dengan Prof N. Saya doakan supaya Prof N sentiasa dikurniakan kesihatan yang berpanjangan dan sentiasa dimurahkan rezeki. Tidak terbalas jasa Prof N yang memberi kami ilmu selama ini. Stay safe Prof N! Assalamualaikum.



MINGGU 1: 


MINGGU 2:

MINGGU 3:

MINGGU 4:

MINGGU 5:

MINGGU 6:

MINGGU 7:

MINGGU 8:

MINGGU 9:

MINGGU 10:

MINGGU 11:

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi il...