Friday, February 21, 2020

BBM3410Satu2020: Keluargaku, Cintaku, Syurgaku

 Assalamualaikum semua.

Post ini saya akan menceritakan serba sedikit tentang keluarga saya yang tercinta. Keluarga saya dilengkapi dengan tujuh insan yang paling bermakna dalam hidup saya. Tanpa mereka, siapalah saya. Saya mempunyai ibu dan ayah yang sangat sangat bermakna dalam hidup saya sampai bila-bila. Pengorbanan mereka pasti akan saya kenang sampai ke akhir hayat. Pengorbanan mereka telah menentukan tahap saya sekarang. Saya sangat bersyukur kerana dikurniakan sebuah keluarga yang penuh kasih sayang.



Saya mempunyai 6 orang adik-beradik. Kini, adik-adik saya masih dalam alam persekolahan kecuali adik bongsu saya yang masih berusia 2 tahun. Ayah saya kini masih lagi bekerja dan kami sekeluarga menetap di Selangor. Sebelum saya terlupa, kami sekeluarga merupakan warga dari negeri di bawah bayu, Sabah tanah airku. Namun, kami mula menetap di Selangor  semenjak tahun 2009 kerana keperluan ayah saya untuk bekerja di tanah semenanjung ini.  



Ini juga merupakan keluarga saya di sebelah ibu. Sejak kecil, saya dan adik tinggal bersama nenek dan datuk. Kerana ibu dan ayah pada waktu itu perlu merantau ke tanah semenanjung. Disebabkan itu, kami sekeluarga sangat rapat. Ibu saya mempunyai 2 orang adik-beradik dan kedua-duanya perempuan. Manakala ayah saya pula mempunyai 10 orang adik beradik di mana dilengkapi dengan 2 orang perempuan dan 8 orang lelaki. Sungguh besar keluarga yang saya ada dan saya sayangkan mereka sepenuh hati saya. Setiap tahun kami sekeluarga akan balik ke kampung kami di Tawau dan Semporna untuk meraikan raya bersama-sama keluarga.


Untuk ibu dan ayah,
Saya berjanji akan menunaikan impian dan hasrat kalian berdua. Saya berjanji akan membalas segala pengorbanan yang telah kalian lakukan untuk membahagiakan kami adik-beradik. Saya berjanji akan menjadi seorang kakak sulung yang terbaik dan anak yang terbaik dalam keluarga. Saya berdoa agar keluarga saya yang saya sayangi ini akan kekal sentiasa bersama saya hingga ke akhir hayat. Saya berdoa agar ibu dan ayah sentiasa menjadi insan yang terbaik dalam kehidupan saya mahupun dalam kehidupan orang lain yang mengenali kalian. 




No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi il...