Thursday, June 18, 2020

BBM3410Satu2020 : CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019) 5.

CERITA SOSIAL 5 : JIRAN


3 nilai yang terdapat daripada cerita sosial ini adalah sikap yang rajin, suka membaca dan sifat pemurah. Nilai yang dapat dicontohi adalah sifat yang rajin. Sifat rajin Alim dapat dilihat apabila dia suka menyusun dan mengemas buku setiap hari. Dia tidak mengeluh untuk melakukan perkara tersebut. Seterusnya, kita perlu contohi sifat Alim yang suka membaca. Kita dapat lihat bahawa Alim suka membaca buku tidak kira waktu petang ataupun malam. Oleh itu, kita patut contohi sifat Alim yang suka membaca kerana membaca itu adalah jambatan ilmu dan kita ddapat memperluas lagi ilmu pengetahuan. Nilai yang ketiga adalah sifat pemurah. Kita dapat lihat bahawa Alim selalu berkongsi dengan Sulaiman. Alim mempunyai sifat pemurah dan suka berkongsi apa yang dia ada. Kesimpulannya, kita patut contoh sifat Alim. 


RUJUKAN :
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan Aplikasi. Terengganu : Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi il...