TEKS
ASAL
Kita
mulakan dengan bab 4. Bahagian keputusan dan perbincangan. Jadi sebelum ini
saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan perbincangan dan cara
menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu lagi
cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan
4.1 pengenalan seperti juga yang saya jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada
pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang
terkandung di dalam bab ini. Ingat ya kalau kita buat panjang lebar dalam bab
pengenalan ini nanti membuatkan seperti sorotan kajian pula, jadi di dalam
pengenalan ini tak perlulah ada rujukan. Sebab bila kita ada rujukan akhirnya
kita akan jadi seperti bukan bab 4 sebab bab 4 ini kita akan analisis data.
Jadi seterusnya, kita masuk ke 4.2. 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada
objektif kita saya beri contoh objektif ini objektif kajian. Kajian yang
tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat jadi sebenarnya bab 4 ini
ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke teknologi ke
semuanya hampir sama untuk bagaimana kita nak tulis bab 4. Jadi sini kalau kita
tengok di sini, objektifnya ialah mengenal pasti wacana tekstual seperti biasa
kita akan letak di punya ayat dalam objektif itu. jadi wacana tekstual ayat itu
tanpa menggunakan perkataan yang awal ini mengenal pasti atau menganalisis.
Jadi ayat tersebut tidak perlu diletakkan. Kadang-kadang pelajar ini pergi
letak “mengenal pasti wacana tekstual….” Tidak perlu. Jadi sekarang setelah wacana
tekstual kita teruskan ke kalau kita tengok teori yang sebelum ini yang telah
dijelaskan kita tengok teori analisis wacana dalam buku ini jadi kita ada
kandungan kita bermula dengan kandungan. Tapi sebelum itu, sebelum kita nak
masuk data ini wacana tekstual ini kita jelaskan di sini macam ayat mukaddimah
lah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga
elemen. Teruskan, kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang
sepatutnya kita nak analisis. Jadi apabila kita masukkan kandungan di sini kita
kena masukkan juga lah. Kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut
analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian, setelah itu ini berbeza ya
dengan sebelum ini, iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya
kita boleh menggunakan cara yang lain jadi contohnya, kandungan ini yang kita
dapat sebelum ini kita dapat daripada skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi, awak dah
susun semua sampai 30 buat sistem coding (kodkan) dia 1 hingga 30 jadi kita
faham lah apa makna atau skrip yang mana
kita rujuk sebenarnya, Jadi di sini contohnya dalam kandungan kita ada tema.
Tema itu kita boleh letak contohnya dalam skrip kita dapati skrip 1 kita
letaklah kita punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza ini di tengah sebab
ayat dia sebelah sini sehingga sebelah sini. Bukti dia kita letak di bahagian
tengah dan biasanya kita letak dalam italik. Jadi letak di tengah kemudian
contohnya ini ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh
letaklah di bawah ini sk 1 contoh dia kepada skrip nombor 1 ada ayat ini yang
menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut jadi awak boleh susun tema
yang macam saya katakan tema. Tema kekeluargaan, awak boleh beri lima contoh
jadi yang kandungan bermakna 4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan jadi maknanya
memang semua skrip ada ini memang semua ada tema kekeluargaan contoh ataupun
cuma ada 10 sahaja skrip yang ada tema kekeluargaan. Ambil contoh daripada situ
lima contoh ke sepuluh contoh ke bukti itu terpulang pada penyelia kata letak
semula, letaklah semua. Jadi letakkan di tengah-tengah tulis skrip sk 1 jadi
kita tahulah keseluruhan data ini data yang kita letak ini merupakan mempunyai
tema kekeluargaan jadi setelah letak sk 1 kekeluargaan jadi buat huraian di
sini jadi maknanya sekarang 1 di atas okay hurai apa dia apa tema kekeluargaan.
Bukti itu dah ada dekat sini daripada bukti itu dan juga di sini setelah awak
buat hurai ini dengan bukti sini awak boleh terus buat sokongan daripada data
dalam bab 2 jadi bukti yang daripada tema itu okay kajian ini ataupun bukti
tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa siapa yang awak ambil daripada bab 2.
Sokong ini juga daripada kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambil yang
1980-an pulak kan tak perlu jadi seterusnya setelah dah buat huraian dari yang
ini jadi masukkan pula yang sama 15 contoh dia kemudian terus buat huraian jadi
yang ini dalam bentuk jadual berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat
letakkan di tengah-tengah pastikan yang ini awka tengok dekat bawah sama line
dia kemudian huraian dia awak tengok satu perenggan okay dan seterusnya ini
baru satu tema dan seterusnya kalau
pensyarah kata saya nak tengok lima tema atau tiga tema terpulang pelajar yang
dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang menyerlah yang awak dapati
tapi jangan tinggalkan pula nanti pemeriksa eh saya dapati skrip 18 memang ada
tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas pun dalam ini ini awak kena
bersedialah jadi awak kena kenal pasti terlebih dahulu berapa tema dan tema itu
awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam
batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima tema sahaja dan beri justifikasi
mengapa tema mengapa pilih lima kalau tak justifikasi memang tak boleh jadi
maknanya awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini jadi yang ini
ingat ya setiap kali berbeza huraian dia seperti biasa apabila kita buat
huraian dalam bab 4 ini kita perlu memastikan kita ada penanda wacana. Penanda
wacana ini penting supaya ia penulisan akademik kedua macam sebelum ini setelah
kita dah hurai objektif 1. Kemudian kita pastikan objektif 1 kita punya 4.2 3
contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks 4.2.3 rumusan. Walaupun dalam
rumusan ini kita dah ada sokongan dan tiap tiap satu kita buat sokongan dan
boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat sahaja satu huraian. Huraian
kita letak dalam rumusan rumuskan apa ada dalam objektif 1 dan di sini kita
boleh letak kita boleh sokong kajian dalam bab 2 dan kita sokong dengan teori.
Ada dua cara jadi satu cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian
analisis terhadap yang kita punya data terus sokong kajian-kajian yang lepas
dan sokong teori. Kedua kita boleh letak kesemua dalam rumusan kemudian kita
rumuskan apa keputusan kajian kita di sini dan kita terus sokong dengan kajian
lima tahun kebelakang dan sokong bab teori. Jadi rumusan ini biasanya tak perlu
banyak kita dah banyak kita seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam
bab 4 jadi tak mahulah macam itu. Kita kena rumuskan apa keputusan dari sego
kandungan apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan dalam bentuk konteks apa
dia apa dia maknanya ringkaslah rumusan kemudia kita terus sokong dengan teori
maknanya kita terus tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong dan ayat
itu seperti biasa saya katakan kita katakan kajian ini selari, hampir sama,
ataupun kajian ini menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan negatif,
kajian ini didapati ini.. namun di dapati kajian ini berbeza dengan dapatan
kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian. Jadi boleh juga maknanya ada
dalam rumusan ini kita akan dapat empat lima nama daripada kajian dari bab 2
itu yang menyebabkan kajian kita lebih berkualiti sebab memang kita merujuk
kepada apa yang terdapat dalam bab 2 itu maklumat penting. Jadi penanda wacana,
rumusan dan juga yang ketiga iaitu bila kita membuat analisis pastikan analisis
kita mempunyai data yang lengkap kalau data itu tak cukup memang pemeriksa akan
data eh ini kenapa awak ada bagi lima contoh je mana pergi lima contoh yang lain.
Walaupun memang letak semua data data ini skrip ini dah letak dekat belakang
jadi pemeriksa akan baca ini saya ada ini kenapa awak tak letak dalam ini.
Bersedialah dengan jawapan jadi yang ini tentang macam mana nak coding data
nanti saya akan masuk dalam video lain jadi ini secara ringkas sahaja jadi
pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini semua tiada lagi persoalan lagi
tentang mana pergi data tu mana pergi data ni kenapa awak tak masukkan, awak
tak masuk pun dalam batasan kajian jadi awak tak bataskan jadi tak bataskan sepatutnya data ada dalam
ini jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga dengan analisis bab yang kedua
iaitu sama juga cara dia jadi awak boleh letak masukkan dalam buktinya dan
masukkan dalam huraian dan pastikan yang tiap-tiap satu. Huraian tidak boleh
lah ringkas-ringkas sangat kerana kita punya bab. Ada juga pelajar dia buat
cara macam ini iaitu objektif. 1 dia buat cara begini masukkan data di tengah
makna tak ada dalam bentuk jadual lah masukkan dekat tengahlah kemudian objektif
kedua dia buat dalam jadual boleh. Bermakna kita nampak perbezaan diantara
objektif 1 dalam bentuk begini objektif kedua dalam bentuk jadual boleh juga.
Pokoknya sekarang dia terpulang kepada pelajar pelajar rasa ini akan
membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contohnya penyelia kata
macam ni lah terpulang. Jadi terpulanglah kepada pelajar dan penyelia awak
sendiri. Jadi saya rasa yang lain itu hampir sama dengan macam mana nak buat
analisis kajian jadi ingat ya misal kata dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40
halaman bab 2 40 halaman ini untuk master tapi kalau kalau dia buat dua
objektif ataupun kalau pelajar bacelor dan diploma. Tetapi kalau misalannya,
pelajar PhD atau master penyelianya suruh buat 3 objektif tambah lagi satu. Ingat
ya ini minima minima 40 40 40 halaman. Jadi misalannya awak kata awak nak lebih
sikit seimbang sama ini menunjukkan kepeentingan setiap objektif macam saya
ulang sebelum ini contoh tiba tiba nak buat yang ini 20 halaman, ini 50 halaman
tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja lah halaman. Tak boleh sebab ini menujukkan
tiada kepentingan objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif dan objektif
2 ini macam terlebih lebih pentingnya jadi menujukkan awak punya kajian ini
cara awak analisis itu tidak mencukupi jadi ini tidak boleh langsung tidak
boleh pastikan ia sekata ataupun seimbang atau misal kata awak nak lebihkan 41,
ini 38 ini 33 bolehlah diterima. Hampir sama tapi tak boleh terlalu ketara
seperti ini. Jugak bayangkan kita pelajar contoh pelajar master dan phd tak
boleh lah terlalu sedikit saya jumpa saya sebagai pemeriksa objektif 1 cuma 20
okay tiba-tiba objektif 2 ada 2 objektif 3 ada 1 sebab dia kata nak
menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya ini dah tahap master PhD manalah boleh bab 4
ada banyak ini sahaja tapi bila tengok kita punya tesis itu tebal mana
datangnya tebal. Yang kita sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang di banyak
dalam bab 3 tak tahu kenapa bab 3 banyak sepatutnya lapan hingga sepuluh helai
sahaja. 10 halaman sahaja. Yang ini bab 4 ini penting ya. Ini menunjukkan kita
punya kajian selama lama kita punya belajar ini yang kita dapat. Inilah bukti
yang kita dapat kajian kita berbeza dengan semua orang dalam satu dunia ini
sebab itu kita kena bangga dalam keputusan perbincangan bab 4 ini kita ada
halaman yang sebanyak ini. Ingat ya minima minima minima tapi kalau beza sikit
boleh kalau ketara tidak boleh. Sebab kita nak pastikan bab 4 ini penting nak
menujukkan bahawa keputusan kajian kita jadi ini perlu ambil kira penanda
wacana perlu ambil kira rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dan sokongan
ambil dari bab 2 dan kena ambil dari 5 tahun kebelakang mesti kaitanlah jangan
pakai sokong sahaja bila kita rujuk balik tiada langsung kajian itu dengan
kajian ini dan bukti kita lah yang kita letak ini memang dan memang betul-betul
bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ya.
TERJEMAHAN
INGGERIS
We
begin with chapter 4. The decision and discussion section. So before this I
have explained about chapter 4 results and discussion and how to analyze the
data using tables but this one we have another different way so the same title
is chapter 4 results and discussion 4.1 introduction as I explained earlier all
chapters there must be an introduction and in the introduction of this chapter
4 we just explain what is contained in this chapter. Remember that if we make a
length in this introductory chapter, it will make it look like a study
highlight, so in this introduction there is no need for a reference. Because
when we have a reference we will eventually be like not chapter 4 because this
chapter 4 we will analyze the data. So next, we go into 4.2. 4.2 this we
usually will refer to our objectives I give an example of this objective the
objective of the study. The study of the textual discourse of the animated
script of folklore so in fact this chapter 4 or the writing of this thesis
regardless of social science to science to technology to everything is almost
the same for how we want to write chapter 4. So here if we look here, the
objective is to identify textual discourse as usual we will put in have a
sentence in that objective. So, the textual discourse of the sentence without
using this initial word identifies or analyzes. So the sentence does not need to
be placed. Sometimes these students go to the point of "identifying
textual discourse…." No need. So now after the textual discourse we
continue to if we look at the previous theory that has been explained we look
at the theory of discourse analysis in this book so we have our content
starting with the content. But before that, before we want to enter this data
this textual discourse we explain here like the opening sentence is what the
meaning according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into
three elements. Continue, we give an explanation so that the examiner will
understand what we should analyze. So when we enter the content here we have to
enter as well. Need to explain a little about the meaning of content according
to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim 2019. Then, after that this is
different yes before, that is before we use the table but in fact we can use
other ways so for example, this content that we got before we get from script 1
to script 30. So, you have arranged everything up to 30 for the coding system
(coded) it is 1 to 30 so we understand what the meaning or script we are
actually referring to, so here for example in our content there is a theme. The
theme we can put for example in the script we find script 1 we put we have in
the middle make sure it differs this in the middle because the sentence he is
here to this side. Proof of him we put in the middle and usually we put in
italics. So put it in the middle then for example this is his sentence which is
proof from the script earlier then we can put it below 1 his example to script
number 1 there is this sentence that shows the theme found in the script so you
can arrange the theme like I said theme. Family theme, you can give five
examples so that the content means 4.2.1.1 theme for example family so it means
that all the scripts have this, indeed all have an example family theme or
there are only 10 scripts that have a family theme. Take an example from there
five examples to ten examples to the evidence is up to the supervisor of the
word reset, put it all together. So put it in the middle of writing the script
1 so we know all this data the data we put this is has a theme family so after
placing 1family so make a description
here so it means now 1 above okay explain what he is what the theme of the
family. The evidence is already near here from the evidence and also here after
you make this description with the evidence here you can continue to make
support from the data in chapter 2 so the evidence from that theme is okay this
study or the evidence of this family theme is supported by who you take from
chapter 2. Support this also from the study of five years ago do not want to
take the 1980s, you do not need to be next after having made a description from
this one so enter the same sk 15 examples he then continue to make a
description so this in the form of a different table is that we put the data
that we can put in the middle make sure this one you look near the bottom of
the same line he then his description you look at one paragraph okay and then
this is just one theme and then if the lecturer says I want to see five themes
or three themes depending on the student he finds from this script there are
how many outstanding themes you find but do not leave later examiner eh I found
script 18 there are so many themes but you are not clear in this you have to be
prepared so you have to identify in advance how many themes and themes you
think you want to make only three or five only make sure you put within the limits
of the study that you only analyze five themes and justify why the theme why
choose five if not justification can not be the meaning you have to put all the
themes in this script so this one remembers yes every time his description is
different as usual when we make a description in this chapter 4 we need to make
sure we have a discourse marker. This discourse marker is important so that it
is the second academic writing like before after we have explained objective 1.
Then we make sure that objective 1 we have 4.2 3 for example because 4.2.2 is
the context 4.2.3 summary. Although in this summary we already have support and
each of us make support and can also be a way in which we make only one
description. The description we put in the summary summarizes what is in
objective 1 and here we can put we can support the study in chapter 2 and we
support with theory. There are two ways so one way we put support in each
description of the analysis on which we have data continue to support past
studies and support theory. Second we can put it all in a summary then we
summarize what our research results are here and we continue to support the
study of the last five years and support the theory chapter. So this formula
usually does not need much we have a lot of us like copying what we have
written in chapter 4 so do not want that. We have to formulate what the
decision is from sego content what theme is there then we make a formulation in
the form of context what is it what it means brief formulation then we continue
to support with the theory of meaning we continue to write near here in the
formulation we make support and the sentence as usual I said we say this study
is parallel, almost the same, or this study supports or is you want to put
negative words, this study found this .. but it is found that this study is
different from the findings of the study from the study of so many people. So
it can also mean that in this summary we will get four or five names from the
study from chapter 2 which makes our study more quality because indeed we refer
to what is found in chapter 2 is important information. So the discourse
marker, summary and also the third is that when we make an analysis make sure
our analysis has complete data if the data is not enough it is indeed an examiner
of the data eh this is why you have for five examples where to go the other
five examples. Although all the data is in place, this script is close back so
the examiner will read this I have this why you do not put in this. Be prepared
with the answer so this is about how to coding data later I will go into
another video so this is just a brief so make sure all the evidence is in this
chapter 4 all no more questions about where to go data where to go this data why you do not enter,
you do not even enter the limitations of the study so you do not limit so do
not limit the data should be in this so be prepared with the answer and similar
to the analysis of the second chapter that is the same way he so you can put
enter in the proof and enter in the description and make sure that each one.
The description should not be too short because we have a chapter. There are
also students he does this way that is objective. 1 he made this way enter the
data in the middle of the meaning does not exist in the form of a table then
enter near the middle then the second objective he made in the table can.
Meaning we see the difference between objective 1 in this form the second
objective in the form of a table can also. The point is, now it is up to the
students to feel that this will allow the examiner to understand easily or for
example the supervisor of words like this is up to them. So it is up to your
students and supervisors. So I think the others are almost the same as how to
do a study analysis so remember yes for example the words in chapter 4 for the
analysis of chapter 1 40 pages chapter 2 40 pages this for master but if he
makes two objectives or if he is a bachelor and diploma student. But for
example, the PhD student or his supervisor master told him to do 3 objectives
plus one more. Remember this is a minimum of 40 40 40 pages. So for example you
said you want to be a little more balanced this shows the importance of each
objective like I repeated before this example suddenly want to make this one 20
pages, this 50 pages suddenly objective three 5 only pages. Can not because
this shows no importance of objective 3 and less importance for objective and
objective 2 seems more important so shows you have this study the way you
analysis is not enough so this can not directly can not make sure it is even or
balanced or as you say want more 41, this 38 this 33 can be accepted. Almost
the same but not too obvious like this. Also imagine us students example master
and PhD students can not be too little I found me as examiner objective 1 only
20 okay suddenly objective 2 there are 2 objectives 3 there is 1 because he
said he just wanted to list. No, yes, this is the PhD master's level, where can
chapter 4, there is a lot of this only, but when you look at it, we have a
thesis that is thick, where does it come from? What we think must be chapter 4
apparently that in many in chapter 3 do not know why chapter 3 should be only
eight to ten pieces. 10 pages only. This chapter 4 is important. This shows we
have a long study we have this study that we get. This is the proof that we can
find our study is different from everyone in this one world that is why we have
to be proud in the results of this chapter 4 discussion we have so many pages.
Remember, yes, at least minimally, but if it is a little different, it is
possible, if it is obvious, it is not possible. Because we want to make sure
this chapter 4 is important to show that the results of our study so this
should take into account the discourse markers need to take into account the
formulation there must be support from the study and support taken from chapter
2 and must be taken from 5 years later must be related do not use support only
when we refer back there is no study at all with this study and it is our
evidence that we put this is indeed and indeed exactly this evidence and our
evidence is enough yes.
RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Selangor: Penerbit UPM.
Berikut adalah bukti kehadiran Minggu 11
No comments:
Post a Comment