Thursday, January 07, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU TERJEMAHAN VIDEO(10)




TEKS ASAL

Kita mulakan dengan bab 4. Bahagian keputusan dan perbincangan. Jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan 4.1 pengenalan seperti juga yang saya jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung di dalam bab ini. Ingat ya kalau kita buat panjang lebar dalam bab pengenalan ini nanti membuatkan seperti sorotan kajian pula, jadi di dalam pengenalan ini tak perlulah ada rujukan. Sebab bila kita ada rujukan akhirnya kita akan jadi seperti bukan bab 4 sebab bab 4 ini kita akan analisis data. Jadi seterusnya, kita masuk ke 4.2. 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita saya beri contoh objektif ini objektif kajian. Kajian yang tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat jadi sebenarnya bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke teknologi ke semuanya hampir sama untuk bagaimana kita nak tulis bab 4. Jadi sini kalau kita tengok di sini, objektifnya ialah mengenal pasti wacana tekstual seperti biasa kita akan letak di punya ayat dalam objektif itu. jadi wacana tekstual ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang awal ini mengenal pasti atau menganalisis. Jadi ayat tersebut tidak perlu diletakkan. Kadang-kadang pelajar ini pergi letak “mengenal pasti wacana tekstual….” Tidak perlu. Jadi sekarang setelah wacana tekstual kita teruskan ke kalau kita tengok teori yang sebelum ini yang telah dijelaskan kita tengok teori analisis wacana dalam buku ini jadi kita ada kandungan kita bermula dengan kandungan. Tapi sebelum itu, sebelum kita nak masuk data ini wacana tekstual ini kita jelaskan di sini macam ayat mukaddimah lah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen. Teruskan, kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis. Jadi apabila kita masukkan kandungan di sini kita kena masukkan juga lah. Kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian, setelah itu ini berbeza ya dengan sebelum ini, iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh menggunakan cara yang lain jadi contohnya, kandungan ini yang kita dapat sebelum ini kita dapat daripada skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi, awak dah susun semua sampai 30 buat sistem coding (kodkan) dia 1 hingga 30 jadi kita faham lah apa makna  atau skrip yang mana kita rujuk sebenarnya, Jadi di sini contohnya dalam kandungan kita ada tema. Tema itu kita boleh letak contohnya dalam skrip kita dapati skrip 1 kita letaklah kita punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza ini di tengah sebab ayat dia sebelah sini sehingga sebelah sini. Bukti dia kita letak di bahagian tengah dan biasanya kita letak dalam italik. Jadi letak di tengah kemudian contohnya ini ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di bawah ini sk 1 contoh dia kepada skrip nombor 1 ada ayat ini yang menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut jadi awak boleh susun tema yang macam saya katakan tema. Tema kekeluargaan, awak boleh beri lima contoh jadi yang kandungan bermakna 4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan jadi maknanya memang semua skrip ada ini memang semua ada tema kekeluargaan contoh ataupun cuma ada 10 sahaja skrip yang ada tema kekeluargaan. Ambil contoh daripada situ lima contoh ke sepuluh contoh ke bukti itu terpulang pada penyelia kata letak semula, letaklah semua. Jadi letakkan di tengah-tengah tulis skrip sk 1 jadi kita tahulah keseluruhan data ini data yang kita letak ini merupakan mempunyai tema kekeluargaan jadi setelah letak sk 1 kekeluargaan jadi buat huraian di sini jadi maknanya sekarang 1 di atas okay hurai apa dia apa tema kekeluargaan. Bukti itu dah ada dekat sini daripada bukti itu dan juga di sini setelah awak buat hurai ini dengan bukti sini awak boleh terus buat sokongan daripada data dalam bab 2 jadi bukti yang daripada tema itu okay kajian ini ataupun bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa siapa yang awak ambil daripada bab 2. Sokong ini juga daripada kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambil yang 1980-an pulak kan tak perlu jadi seterusnya setelah dah buat huraian dari yang ini jadi masukkan pula yang sama 15 contoh dia kemudian terus buat huraian jadi yang ini dalam bentuk jadual berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat letakkan di tengah-tengah pastikan yang ini awka tengok dekat bawah sama line dia kemudian huraian dia awak tengok satu perenggan okay dan seterusnya ini baru satu  tema dan seterusnya kalau pensyarah kata saya nak tengok lima tema atau tiga tema terpulang pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang menyerlah yang awak dapati tapi jangan tinggalkan pula nanti pemeriksa eh saya dapati skrip 18 memang ada tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas pun dalam ini ini awak kena bersedialah jadi awak kena kenal pasti terlebih dahulu berapa tema dan tema itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima tema sahaja dan beri justifikasi mengapa tema mengapa pilih lima kalau tak justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini jadi yang ini ingat ya setiap kali berbeza huraian dia seperti biasa apabila kita buat huraian dalam bab 4 ini kita perlu memastikan kita ada penanda wacana. Penanda wacana ini penting supaya ia penulisan akademik kedua macam sebelum ini setelah kita dah hurai objektif 1. Kemudian kita pastikan objektif 1 kita punya 4.2 3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks 4.2.3 rumusan. Walaupun dalam rumusan ini kita dah ada sokongan dan tiap tiap satu kita buat sokongan dan boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat sahaja satu huraian. Huraian kita letak dalam rumusan rumuskan apa ada dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak kita boleh sokong kajian dalam bab 2 dan kita sokong dengan teori. Ada dua cara jadi satu cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian analisis terhadap yang kita punya data terus sokong kajian-kajian yang lepas dan sokong teori. Kedua kita boleh letak kesemua dalam rumusan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian kita di sini dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun kebelakang dan sokong bab teori. Jadi rumusan ini biasanya tak perlu banyak kita dah banyak kita seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4 jadi tak mahulah macam itu. Kita kena rumuskan apa keputusan dari sego kandungan apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan dalam bentuk konteks apa dia apa dia maknanya ringkaslah rumusan kemudia kita terus sokong dengan teori maknanya kita terus tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa saya katakan kita katakan kajian ini selari, hampir sama, ataupun kajian ini menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan negatif, kajian ini didapati ini.. namun di dapati kajian ini berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian. Jadi boleh juga maknanya ada dalam rumusan ini kita akan dapat empat lima nama daripada kajian dari bab 2 itu yang menyebabkan kajian kita lebih berkualiti sebab memang kita merujuk kepada apa yang terdapat dalam bab 2 itu maklumat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang ketiga iaitu bila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data yang lengkap kalau data itu tak cukup memang pemeriksa akan data eh ini kenapa awak ada bagi lima contoh je mana pergi lima contoh yang lain. Walaupun memang letak semua data data ini skrip ini dah letak dekat belakang jadi pemeriksa akan baca ini saya ada ini kenapa awak tak letak dalam ini. Bersedialah dengan jawapan jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk dalam video lain jadi ini secara ringkas sahaja jadi pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini semua tiada lagi persoalan lagi tentang mana pergi data tu mana pergi data ni kenapa awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam batasan kajian jadi awak tak bataskan  jadi tak bataskan sepatutnya data ada dalam ini jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga dengan analisis bab yang kedua iaitu sama juga cara dia jadi awak boleh letak masukkan dalam buktinya dan masukkan dalam huraian dan pastikan yang tiap-tiap satu. Huraian tidak boleh lah ringkas-ringkas sangat kerana kita punya bab. Ada juga pelajar dia buat cara macam ini iaitu objektif. 1 dia buat cara begini masukkan data di tengah makna tak ada dalam bentuk jadual lah masukkan dekat tengahlah kemudian objektif kedua dia buat dalam jadual boleh. Bermakna kita nampak perbezaan diantara objektif 1 dalam bentuk begini objektif kedua dalam bentuk jadual boleh juga. Pokoknya sekarang dia terpulang kepada pelajar pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contohnya penyelia kata macam ni lah terpulang. Jadi terpulanglah kepada pelajar dan penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa yang lain itu hampir sama dengan macam mana nak buat analisis kajian jadi ingat ya misal kata dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40 halaman bab 2 40 halaman ini untuk master tapi kalau kalau dia buat dua objektif ataupun kalau pelajar bacelor dan diploma. Tetapi kalau misalannya, pelajar PhD atau master penyelianya suruh buat 3 objektif tambah lagi satu. Ingat ya ini minima minima 40 40 40 halaman. Jadi misalannya awak kata awak nak lebih sikit seimbang sama ini menunjukkan kepeentingan setiap objektif macam saya ulang sebelum ini contoh tiba tiba nak buat yang ini 20 halaman, ini 50 halaman tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja lah halaman. Tak boleh sebab ini menujukkan tiada kepentingan objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif dan objektif 2 ini macam terlebih lebih pentingnya jadi menujukkan awak punya kajian ini cara awak analisis itu tidak mencukupi jadi ini tidak boleh langsung tidak boleh pastikan ia sekata ataupun seimbang atau misal kata awak nak lebihkan 41, ini 38 ini 33 bolehlah diterima. Hampir sama tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini. Jugak bayangkan kita pelajar contoh pelajar master dan phd tak boleh lah terlalu sedikit saya jumpa saya sebagai pemeriksa objektif 1 cuma 20 okay tiba-tiba objektif 2 ada 2 objektif 3 ada 1 sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya ini dah tahap master PhD manalah boleh bab 4 ada banyak ini sahaja tapi bila tengok kita punya tesis itu tebal mana datangnya tebal. Yang kita sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang di banyak dalam bab 3 tak tahu kenapa bab 3 banyak sepatutnya lapan hingga sepuluh helai sahaja. 10 halaman sahaja. Yang ini bab 4 ini penting ya. Ini menunjukkan kita punya kajian selama lama kita punya belajar ini yang kita dapat. Inilah bukti yang kita dapat kajian kita berbeza dengan semua orang dalam satu dunia ini sebab itu kita kena bangga dalam keputusan perbincangan bab 4 ini kita ada halaman yang sebanyak ini. Ingat ya minima minima minima tapi kalau beza sikit boleh kalau ketara tidak boleh. Sebab kita nak pastikan bab 4 ini penting nak menujukkan bahawa keputusan kajian kita jadi ini perlu ambil kira penanda wacana perlu ambil kira rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dan sokongan ambil dari bab 2 dan kena ambil dari 5 tahun kebelakang mesti kaitanlah jangan pakai sokong sahaja bila kita rujuk balik tiada langsung kajian itu dengan kajian ini dan bukti kita lah yang kita letak ini memang dan memang betul-betul bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ya.


TERJEMAHAN INGGERIS

We begin with chapter 4. The decision and discussion section. So before this I have explained about chapter 4 results and discussion and how to analyze the data using tables but this one we have another different way so the same title is chapter 4 results and discussion 4.1 introduction as I explained earlier all chapters there must be an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what is contained in this chapter. Remember that if we make a length in this introductory chapter, it will make it look like a study highlight, so in this introduction there is no need for a reference. Because when we have a reference we will eventually be like not chapter 4 because this chapter 4 we will analyze the data. So next, we go into 4.2. 4.2 this we usually will refer to our objectives I give an example of this objective the objective of the study. The study of the textual discourse of the animated script of folklore so in fact this chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social science to science to technology to everything is almost the same for how we want to write chapter 4. So here if we look here, the objective is to identify textual discourse as usual we will put in have a sentence in that objective. So, the textual discourse of the sentence without using this initial word identifies or analyzes. So the sentence does not need to be placed. Sometimes these students go to the point of "identifying textual discourse…." No need. So now after the textual discourse we continue to if we look at the previous theory that has been explained we look at the theory of discourse analysis in this book so we have our content starting with the content. But before that, before we want to enter this data this textual discourse we explain here like the opening sentence is what the meaning according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into three elements. Continue, we give an explanation so that the examiner will understand what we should analyze. So when we enter the content here we have to enter as well. Need to explain a little about the meaning of content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim 2019. Then, after that this is different yes before, that is before we use the table but in fact we can use other ways so for example, this content that we got before we get from script 1 to script 30. So, you have arranged everything up to 30 for the coding system (coded) it is 1 to 30 so we understand what the meaning or script we are actually referring to, so here for example in our content there is a theme. The theme we can put for example in the script we find script 1 we put we have in the middle make sure it differs this in the middle because the sentence he is here to this side. Proof of him we put in the middle and usually we put in italics. So put it in the middle then for example this is his sentence which is proof from the script earlier then we can put it below 1 his example to script number 1 there is this sentence that shows the theme found in the script so you can arrange the theme like I said theme. Family theme, you can give five examples so that the content means 4.2.1.1 theme for example family so it means that all the scripts have this, indeed all have an example family theme or there are only 10 scripts that have a family theme. Take an example from there five examples to ten examples to the evidence is up to the supervisor of the word reset, put it all together. So put it in the middle of writing the script 1 so we know all this data the data we put this is has a theme family so after placing  1family so make a description here so it means now 1 above okay explain what he is what the theme of the family. The evidence is already near here from the evidence and also here after you make this description with the evidence here you can continue to make support from the data in chapter 2 so the evidence from that theme is okay this study or the evidence of this family theme is supported by who you take from chapter 2. Support this also from the study of five years ago do not want to take the 1980s, you do not need to be next after having made a description from this one so enter the same sk 15 examples he then continue to make a description so this in the form of a different table is that we put the data that we can put in the middle make sure this one you look near the bottom of the same line he then his description you look at one paragraph okay and then this is just one theme and then if the lecturer says I want to see five themes or three themes depending on the student he finds from this script there are how many outstanding themes you find but do not leave later examiner eh I found script 18 there are so many themes but you are not clear in this you have to be prepared so you have to identify in advance how many themes and themes you think you want to make only three or five only make sure you put within the limits of the study that you only analyze five themes and justify why the theme why choose five if not justification can not be the meaning you have to put all the themes in this script so this one remembers yes every time his description is different as usual when we make a description in this chapter 4 we need to make sure we have a discourse marker. This discourse marker is important so that it is the second academic writing like before after we have explained objective 1. Then we make sure that objective 1 we have 4.2 3 for example because 4.2.2 is the context 4.2.3 summary. Although in this summary we already have support and each of us make support and can also be a way in which we make only one description. The description we put in the summary summarizes what is in objective 1 and here we can put we can support the study in chapter 2 and we support with theory. There are two ways so one way we put support in each description of the analysis on which we have data continue to support past studies and support theory. Second we can put it all in a summary then we summarize what our research results are here and we continue to support the study of the last five years and support the theory chapter. So this formula usually does not need much we have a lot of us like copying what we have written in chapter 4 so do not want that. We have to formulate what the decision is from sego content what theme is there then we make a formulation in the form of context what is it what it means brief formulation then we continue to support with the theory of meaning we continue to write near here in the formulation we make support and the sentence as usual I said we say this study is parallel, almost the same, or this study supports or is you want to put negative words, this study found this .. but it is found that this study is different from the findings of the study from the study of so many people. So it can also mean that in this summary we will get four or five names from the study from chapter 2 which makes our study more quality because indeed we refer to what is found in chapter 2 is important information. So the discourse marker, summary and also the third is that when we make an analysis make sure our analysis has complete data if the data is not enough it is indeed an examiner of the data eh this is why you have for five examples where to go the other five examples. Although all the data is in place, this script is close back so the examiner will read this I have this why you do not put in this. Be prepared with the answer so this is about how to coding data later I will go into another video so this is just a brief so make sure all the evidence is in this chapter 4 all no more questions about where to go data  where to go this data why you do not enter, you do not even enter the limitations of the study so you do not limit so do not limit the data should be in this so be prepared with the answer and similar to the analysis of the second chapter that is the same way he so you can put enter in the proof and enter in the description and make sure that each one. The description should not be too short because we have a chapter. There are also students he does this way that is objective. 1 he made this way enter the data in the middle of the meaning does not exist in the form of a table then enter near the middle then the second objective he made in the table can. Meaning we see the difference between objective 1 in this form the second objective in the form of a table can also. The point is, now it is up to the students to feel that this will allow the examiner to understand easily or for example the supervisor of words like this is up to them. So it is up to your students and supervisors. So I think the others are almost the same as how to do a study analysis so remember yes for example the words in chapter 4 for the analysis of chapter 1 40 pages chapter 2 40 pages this for master but if he makes two objectives or if he is a bachelor and diploma student. But for example, the PhD student or his supervisor master told him to do 3 objectives plus one more. Remember this is a minimum of 40 40 40 pages. So for example you said you want to be a little more balanced this shows the importance of each objective like I repeated before this example suddenly want to make this one 20 pages, this 50 pages suddenly objective three 5 only pages. Can not because this shows no importance of objective 3 and less importance for objective and objective 2 seems more important so shows you have this study the way you analysis is not enough so this can not directly can not make sure it is even or balanced or as you say want more 41, this 38 this 33 can be accepted. Almost the same but not too obvious like this. Also imagine us students example master and PhD students can not be too little I found me as examiner objective 1 only 20 okay suddenly objective 2 there are 2 objectives 3 there is 1 because he said he just wanted to list. No, yes, this is the PhD master's level, where can chapter 4, there is a lot of this only, but when you look at it, we have a thesis that is thick, where does it come from? What we think must be chapter 4 apparently that in many in chapter 3 do not know why chapter 3 should be only eight to ten pieces. 10 pages only. This chapter 4 is important. This shows we have a long study we have this study that we get. This is the proof that we can find our study is different from everyone in this one world that is why we have to be proud in the results of this chapter 4 discussion we have so many pages. Remember, yes, at least minimally, but if it is a little different, it is possible, if it is obvious, it is not possible. Because we want to make sure this chapter 4 is important to show that the results of our study so this should take into account the discourse markers need to take into account the formulation there must be support from the study and support taken from chapter 2 and must be taken from 5 years later must be related do not use support only when we refer back there is no study at all with this study and it is our evidence that we put this is indeed and indeed exactly this evidence and our evidence is enough yes.


RUJUKAN:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Selangor: Penerbit UPM.



Berikut adalah bukti kehadiran Minggu 11



Jangan lupa subscribe Youtube channel Prof N!





No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi il...