Friday, February 21, 2020

CERITA SOSIAL 2 - BUKU WACANA PROF DR NORMALIZA ABD RAHIM


Ringkasan Cerita Sosial 2.



Cerita Sosial 2 : Saya Yang Istimewa


Hari ahad yang lalu, bapa Alim membawa banyak buah-buahan seperti buah manggis, langsat, duku dan banyak lagi yang dibeli dari pasar tani. Madinah melompat-lompat gembira kerana banyak buah-buahan yang dibawa oleh bapa. Ibu mengarahkan mereka supaya meletakkan semua sampah ke dalam bakul sampah supaya rumah tidak kotor dan tidak bersepah. Alim bertanya kepada ibu untuk memberi buah-buahan tersebut kepada Sulaiman. Ibu bapa Alim sentiasa mengingatkan kepada Alim untuk berbuat baik kepada orang dan Alim praktikkan ajaran ibu bapanya. Selepas selesai makan buah-buahan tersebut, Alim membantu keluarganya mengemas rumah. Pada waktu itu, Alim terserempak dengan Ibu Sulaiman di luar rumah sewaktu Alim hendak membuang sampah. Ibu Sulaiman iaitu Mak Cik Timah mengucapkan terima kasih kepada Alim kerana sudi memberikan buah manggis dan buah rambutan. Alim berasa bahawa berkongsi itu amalan yang baik. Oleh itu, dia berkongsi dengan keluarga Sulaiman. Alim suka berkawan dengan Sulaiman dan Mak Cik Timah juga memuji bahawa Alim adalah seorang anak yang baik. Selepas itu, Alim masuk ke rumah sambil melambai ke arah Mak Cik Timah. Kemudian, Mak Cik Timah memandang ke arah Alim yang berjalan masuk ke rumah dan mendoakan kesihatan serta kesejahteraan Alim sekeluarga.


RUJUKAN :
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu, Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi il...