Friday, February 28, 2020

BBM3410Satu2020: MODEL PENCERITAAN 'KELUARGA' : BUKU KAJIAN MULTIMEDIA

Model Penceritaan Nilai Sosial :
Keluarga.

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti

Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka



Cerita : Keluarga

Aku gembira mempunyai ibu dan bapa yang sentiasa mendorong aku untuk menjadi lebih baik. Aku gembira dapat menjadi seorang anak yang boleh membalas jasa yang mampu membahagiakan mereka berdua. Siang dan malam, mereka bekerja keras untuk kami sekeluarga. Ibu bapa yang aku cintai, aku sentiasa ada di sini, mencuba untuk menjadi yang terbaik, mencuba dengan gigih supaya jasamu dapat aku balas., masih mencuba untuk mengubah kehidupan kita sekeluarga. Di saat aku susah, keluarga yang sentiasa ada. Di saat aku senang, aku janji tidak akan aku lupakan mereka. Ibu, ayah, adik-adik ku semua, aku berjanji akan aku berikan kebahagiaan itu buat kamu semua. Cuma tunggu aku, yang masih berusaha dan berjuang untuk membahagiakan kamu.

Ibu, seorang yang tidak pernah putus asa untuk membahagiakan kami. Seorang yang tidak pernah mengalah untuk mencari rezeki untuk memastikan kami sentiasa hidup selesa. Seorang yang penuh dengan rasa cinta, kasih dan sayang terhadap anak-anaknya. Ayah, seorang yang sentiasa bekerja keras siang dan malam untuk memastikan kami cukup makan. Pengorbanan ayah, sentiasa aku ingat. Sentiasa aku hargai. Kasihnya tiada penghujung. Pengorbanannya tidak terkira. Buat keluarga yang aku sayangi, terima kasih kerana sentiasa ada. Kalian insan yang paling aku cintai, yang paling aku sayangi. Terima kasih atas segala pengorbanan.

Tuhan ku,
Aku memohon pada-Mu,
Lindungilah lah keluargaku,
Agar mereka terhindar dari kesulitan,
Agar mereka dijauhkan dari penderitaan,
Agar mereka sentiasa di bawah lindungan-MU.




RUJUKAN : 
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu, Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi il...