Saturday, February 15, 2020

BBM3410Satu2020 : Penulisan Blog

10 cara penulisan blog yang baik :


1. Tajuk yang menarik yang boleh menarik perhatian pembaca.
2. Cerita menarik yang dapat menarik hati pembaca.
3. Masukkan ayat yang humor dan berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih menarik.
4. Memastikan terdapat hujah terbaik untuk membuatkannya lebih menarik.
5. Kaitkan penulisan anda dengan berita terkini.
6. Gunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas.
7. Dapat dibaca dan difahami.
8. Dapat berkomunikasi dengan pembaca.
9. Masukkan moral dan nilai estetika dalam penulisan anda.
10. Berilmu untuk penulisan pendidikan.


Antara cara penulisan blog yang baik adalah dengan menghasilkan tajuk yang menarik yang boleh menarik perhatian pembaca. Sekiranya tajuk tidak menarik, sudah pasti pembaca tidak berminat untuk membaca penulisan blog tersebut. Penulisan tajuk tersebut juga perlulah jelas dan mudah difahami supaya dapat menarik minat pembaca.

Seterusnya, menghasilkan cerita menarik yang dapat menarik hati pembaca juga merupakan cara penulisan blog yang baik. Penulisan cerita yang menarik membuatkan pembaca tidak bosan dan lebih minat untuk mengetahui lanjutan cerita tersebut. Penulisan cerita dalam sesuatu blog perlulah menarik dan menepati cita rasa pembaca.

Selain itu, cara penulisan blog yang baik juga boleh dihasilkan dengan memasukkan ayat yang humor dan berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih menarik. Dengan adanya penulisan berbentuk jenaka ini membuatkan cerita yang dihasilkan itu tidak mendatar dan tidak bosan. Maka, pembaca lebih tertarik untuk membaca penulisan blog seperti itu.

Memastikan terdapat hujah terbaik untuk membuat penulisan blog lebih menarik juga merupakan salah satu cara dalam menghasilkan penulisan blog yang baik. Penulisan yang dihasilkan perlulah disertakan dengan hujah yang utuh dan kukuh. Misalnya, penulis boleh mengaitkan penulisan tersebut dengan berita terkini bersama data atau bukti dalam hujah tersebut. Oleh itu, hujah tersebut menjadikannya lebih menarik.

Di samping itu, penulis perlu menggunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas. Hal ini dikatakan demikian kerana tahap kefahaman bagi setiap pembaca adalah berbeza. Penulis perlu mengambil berat tentang tahap kefahaman tersebut dengan menghasilkan penulisan blog yang menggunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas. Maka, penulisan tersebut lebih mudah dibaca dan difahami. Dalam masa yang sama, penulis juga dapat berkomunikasi dengan pembaca secara tidak langsung.

Akhir sekali, cara menghasilkan penulisan blog yang baik juga adalah dengan memasukkan moral dan nilai estetika dalam penulisan tersebut. Setiap penulisan yang dihasilkan perlulah memberi input kepada pembaca. Penulis perlu memastikan bahawa penulisan yang dihasilkan tersebut adalah berilmu untuk penulisan pendidikan. Oleh itu, pembaca bukan sahaja dapat nilai moral melalui penulisan tersebut, namun ianya juga dapat dijadikan sebagai rujukan ilmu dalam penulisan pendidikan.



Rujukan: 

Normaliza Abd Rahim (2014). Wacana Bahasa. Terengganu: Penerbit UMT.
Noraien & Normaliza (2019). Ehh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum wbt. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat Prof Normaliza Abd Rahim yang telah banyak memberi il...